Druhý ročník Týždňa hlasného čítania je za nami a sme veľmi
radi, že opäť môžeme uverejniť niektoré postrehy a reakcie učiteľov,
detí i rodičov, ktorí sa tejto akcie zúčastnili. Tešíme sa, že
tohtoročný "Týždeň" prilákal aj množstvo „nováčikov", ktorí sa do
hlasného čítania zapojili po prvýkrát, ale rovnako nás potešili
kresbičky a plániky detí, ktoré túto hru už poznali od vlani. Tento rok
sme Týždeň hlasného čítania obohatili aj o aktivitu pre
starších žiakov a jej odozva bola veľmi pozitívna. V tomto roku sa do
žrebovania zapojilo viac než 200 tried z celého Slovenska. Tento počet
v nás len utvrdzuje presvedčenie, že deťom sa páči, keď im čítajú
druhí, čo ich motivuje k tomu, aby potom samy častejšie siahali po
knižkách. Veríme, že táto akcia aj vo Vašom okolí opäť prispela k
dobrej nálade, rozvoju kamarátstva medzi dieťaťom a knihou a
pripomenula hodnotu čítania, ako nám o tom mnohí z Vás napísali.
Čítam knižku, čítam smele,
slovíčko sa na mňa smeje.
Písmenká ja rada mám,
preto rada čítavam
Mirka Salvová, 2. tr., Lúčky
Ako učitelia vieme, že deti málo a niektoré aj nerady
čítajú. Musím sa Vám poďakovať za možnosť navštevovať v r. 2000 vaše
cyklické vzdelávanie, ktoré mi ukázalo cestu, ako pritiahnuť deti ku
knihám a k čítaniu vôbec. Už tretí rok realizujem jednu hodinu do
týždňa „čitateľskú dielňu", kde sa deti môžu zdokonaliť v čitateľských
zručnostiach a prezentovať svoju čítanú knihu spolužiakom. Veľmi ma
potešil 2. ročník Týždňa hlasného čítania. Samozrejme, ani tento sme
nevynechali a zapojili sme sa tak, ako vlani. Pretože som chcela ukázať
rodičom ohlas z minulého ročníka a rozhovorom vysvetliť pokyny k
hlasnému čítaniu od Madam Esmé, rozhodla som sa 25. marca 2003 pre
netradičné rodičovské stretnutie (realizujem ich pravidelne už tretí
rok k určitým výročiam) s názvom Čo bolo ďalej? (riadené čítanie).
Rodičia čítali v skupinách, ako príbeh prebiehal. Neskôr sme z
prečítaného kreslili časti príbehu a urobili sme si galériu so
zaujímavými vyjadreniami rodičov a detí.
PaedDr. Danka Jungová, ZŠ, Hnúšťa, Nábrežie Rimavy
hore
Sedí Marek na stoličke
a škrabká sa po hlavičke.
Číta knižku celkom novú,
o zvieratkách, rozprávkovú.
Usmieva sa pritom milo,
zvieratkám sa pošťastilo,
ujsť vlkovi spred nosa,
od smiechu za brucho chytá sa.
Marek Pšenko, 2.tr., Lúčky
hore
Najviac sa mi páčilo, že som mohol byť so svojou
sestrou dlhšie ako inokedy. Viac sme spolu komunikovali a veľa sme sa
nasmiali. Bavilo ma to, lebo som pre ňu mohol spraviť niečo prospešné.
To je všetko super, lebo aj keď som s ňou celého pol dňa, málo spolu
hovoríme a veľmi sa spolu ani nezabávame. Ale toto čítanie ma naozaj
potešilo. Dlho sme sa rozprávali o tom, čo by sa mohlo stať po
prečítanom texte, robili sme si srandu z nedostatkov knihy. Ale aj mňa
príbeh o Hobbitovi veľmi zaujal, takže to bolo prospešné aj pre mňa aj
pre moju mladšiu sestru. Síce mi to zapralo veľa času, ale bolo to
podľa mňa to najlepšie, čo som s tým časom mohol urobiť. Je to
stopercentne lepšia ako pozeranie televízie alebo hranie sa na počítači!
Matúš Stračiak, starší brat, Trstená
hore
Na prvom stupni našej školy sa do hlasného čítania
zapojili všetky triedy, na druhom stupni sa zapojili vyučujúci
predmetov hudobná výchova, slovenský jazyk, zemepis, dejepis,
náboženstvo, výtvarná výchova, prírodopis a samozrejme žiaci. Triedni
učitelia zasa na triednických hodinách čítali deťom príbehy z knihy
Detský čin roka. Autorom nápadu blahoželám a ďakujem.
PaedDr. Beáta Sabová, riad. ZŠ a SŠ Trenčianska Turná
hore
Čitateľská hra u väčšiny žiakov vzbudila záujem o
čítanie a verím, že aj v budúcnosti budú siahať po knihách, aby v nich
spoznali príbehy svojich rovesníkov. My sme na hodinách čítania a
literárnej výchovy v tomto šk. roku už prečítali šesť kníh. Ja len
pevne verím, že im táto chuť do čítania vydrží.
Anna Šťastná, ZŠ Levočská ul., IV. B, Spišská Nová Ves
hore
Pani učiteľka Danka Facunová s dcérou Katkou pripravili
peknú hru pre mladších žiakov. Ďakujeme! Učím 22 prvákov a mám to
šťastie, že deti rady čítajú. Čítanie považujem za základ a preto rada
pre deti vymýšľam rôzne aktivity. Zároveň dbám na to, aby každé dieťa
čítalo denne aj v škole. 27. marca 2003 som zvolala rodičovské
stretnutie. Zúčastnilo sa ho 18 rodičov a spolu s nimi prišlo 18 detí.
Triedu sme so žiakmi najskôr pripravili tak, že sme lavice uložili do
tvaru U a stoličky sme poukladali do vnútorného aj vonkajšieho oblúku.
V strede trónil darčekový kôš - výhra od firmy Figaro. Deti sa nevedeli
dočkať tohto dňa nielen pre sladkosti, ale aj pre čítanie, ktoré sme na
túto akciu pripravili. Cieľom stretnutia s rodičmi bolo ukázať, ako
žiaci v triede čítajú a taktiež názorne predviesť, ako s deťmi čítať
zábavnou a zaujímavou formou aj zo šlabikára. Deti najskôr čítali známy
text, potom som ich prekvapila neznámym textom. Rozdala som im knihu
Nedočkavý prvák, s ktorou sme potom názorne pracovali. Rodičia
sledovali, ako pracovať s neznámym textom, ako deti zaujať, čo
vysvetliť a pod. Na záver som im rozdala pripravený materiál "S knihou
za múdrosťou sveta" a vysvetlila im cieľ týždňového čítania. Týždeň
ubiehal a deti mi každý deň hneď ráno oznamovali, koľko čítali, kto im
čítal, akú knihu, koľko úloh z hracieho plániku už urobili, ba aj to,
že sa mamka pri čítaní pomýlila. Po týždni sme hracie plány spolu s
nakreslenými obrázkami zozbierali. Rómskym deťom doma nemal kto čítať,
preto čítali spoločne s pani vychovávateľkou v školskom klube, kde si
chodia robiť úlohy. Keď som deťom odovzdávala certifikáty na dúhovom
papieri, mysleli si, že dostali vysvedčenia. Ozaj, niektorí sledovali
Teleráno na Markíze, kde o tom tiež hovorili a mnohých to ešte viac
motivovalo.
PaedDr. Drahoslava Pindrochová, ZŠ Jaklovce
hore
Po týždni sme urobili besedu spojenú s výstavkou
žiackych ilustrácii. Veľmi ma potešilo, že vedeli vymenovať všetky
postavy a postavičky z rozprávok. Pri besede som zistila, že text
skutočne pozorne počúvali. Všetci tretiaci boli nadšení. Veľmi ich
potešil certifikát, vraj také niečo dostali prvýkrát. Samozrejme som im
to slovo musela vysvetliť.
tr. uč. A. Veľká, ZŠ Vavrečka, Námestovo
hore
Druhák som a čítať viem,
ale rýchlosť zlepšiť chcem,
preto musím čítať veľa,
aby som bol blízko cieľa.
Mário Nika, 2. tr., Lúčky
hore
Deti boli hrou nadšené a pre ich rodičov bolo veľkým
prekvapením, že majú čítať svojim deťom. Napokon ich to „chytilo" a
niektorí deťom nielen čítali, ale aj ilustrovali prečítané knihy. Bolo
to pre všetkých niečo nové a verím, že budúci rok sa zapojí do tejto
akcie viac žiakov z našej málotriednej školy.
B. Evansová, ZŠ, Vyšné Hágy
hore
Každý večer sme si našli chvíľu voľna, spolu sme si posadali okolo stola a prečítali úryvok z peknej knihy.
Rodičia Jakuba Loneka, Trstená
hore
Postupne sme si každé ráno pri svetielku sviečky čítali
na začiatku vyučovania jeho Slovenské rozprávky. Tie sme potom stručne
opísali vo svojich zošitoch a na výtvarnej výchove ich žiaci zakreslili
vo forme filmového pásu s postupnosťou deja. Bohatstvo a múdrosť týchto
rozprávok využívame aj naďalej na ostatných predmetoch.
PaedDr. Zajacová Zuzana, ZŠ, Košice
hore
Rada čítam rôzne knihy,
potom píšem samé rýmy.
Veľa písať, čítať chcem,
naučiť sa všetko viem.
Čítanie je dobrá vec,
v čítaní si zdokonalím reč.
Spoznám to, čo vedieť chcem,
každému to rozpoviem.
Nikolka Pechová, 2.tr., Lúčky
hore
Hra sa nám veľmi páčila. Škoda, že „Hodinu hlasného
čítania" nemôžeme mať každý deň. Čo by sa stalo, keby sme takýto návrh
dali tým, čo robia naše učebné osnovy? Žiaci, ktorí krásne čítajú, by
sa zdokonaľovali a tých horších by motivovali k lepšiemu a každodennému
čítaniu.
ZŠ, Lom nad Rimavicou, 5. roč.
hore
Týždeň hlasného čítania sa stretol s veľkým ohlasom aj
v našej škole. Na váš podnet z časopisu Notes zareagovali všetky
učiteľky slovenského jazyka a aktivity spojené s Týždňom hlasného
čítania boli prijaté s veľkým nadšením, a to nielen u detského
príjemcu. V ankete, ktorú sme realizovali ako spätnú projekciu,
vyberáme:
„Na tomto týždni sa mi páčilo, že sme každú hodinu 15 minút čítali a
nemuseli sme sa učiť celú hodinu. Ale páčili sa mi aj čítané rozprávky.
Ďakujem." (Erik Revaj) „Páčili sa mi rozprávky. Bolo veľmi veselo. Pani
učiteľka bola srandovná." (Matúš Poliak, 5.A) „Tento týždeň sa mi
páčil. Naučila som sa lepšie počúvať." (Mirka Vermešová, 5.A)
Zuzana Čuchranová, ZŠ Mlynky - Biele Vody
hore
Bolo to dosť zábavné čítať knihu synovi, ktorý už sám
vie čítať. Ale aj napriek tomu si myslím, že ju vnímal oveľa
intenzívnejšie ako keď si číta sám.
Matka Tibora Vargu, Trstená
hore
Že vraj som ja múdra hlava,
tú múdrosť mi kniha dáva.
Vyberám krásne slovíčka,
nech je z nich táto básnička.
Lucka Hrbčeková, 2. tr., Lúčky
hore
V celej triede nebolo žiaka, ktorému by nesvietili očká
od radosti a nedočkavosti, kedy sa už vyberieme do rozprávky. A tak sme
začali. Čítala som ja, čítali nám väčší žiaci, čítali aj oni sami
nahlas pre ostatných. Musím povedať, že moji prváci sú veľmi dobrí
čitatelia a naozaj ukážkovo zvládli techniku čítania. Ale čítali im aj
rodičia, starí rodičia či starší súrodenci. Pri vypracovávaní úloh v
hracom pláne som nechala deťom možnosť výberu. Buď si budú vypracovávať
úlohy doma spolu s rodičmi o knihe, ktorú im čítali doma, alebo úlohy
vypracujeme spolu v triede o knižke, ktorú čítame v škole. A tak sa
stalo, že niektoré deti pritiahli ku knihám aj svojich rodičov a Týždeň
hlasného čítania absolvovali aj dvojmo. Doma i v škole. Mali z toho
obrovský zážitok a celé prestávky počas vyučovania rozprávali len o
tom, čo im doma čítajú, aké to bolo, ako sa nasmiali a pozabávali s
rodičmi. Ale boli aj deti, ktoré sa priznali, že rodičia im doma
nečítali, že nemali na to čas a pod. Práve preto som volila aj možnosť
čítania v triede a spoločné vypracovanie úloh. Žiadna detská dušička
nezostala smutná a žiadne detské uško nebolo ukrátené o peknú rozprávku
počas celého Týždňa hlasného čítania. Všetci moji prváci tak zažili
radosť z hry, prežili voľačo nové a zaujímavé, získali nové poznatky,
ich predstavivosť mohla zaletieť do rôznych kútov detského sveta. Aj
získané certifikáty sa prvákom veľmi páčili, hrdo si niesli svoje
získané ocenenia. Prekopírované certifikáty si potom vyfarbili a
dopriala by som Vám ich vidieť! Boli prekrásne.
Žiaci I.A a Mgr. Bojanovová, ZŠ, Trnava
hore
Rád si čítam, keď som sám,
dobrodružstvá prežívam.
Raz som pirát na mori,
inokedy Sindibád,
s knihou sa nikdy nenudím,
je môj dobrý kamarát.
Riško Ovad, 2. tr., Lúčky
hore
Prvý „cvičný týždeň" sme realizovali už v októbri 2002,
kedy sme spoločne na hodinách čítania čítali knihu J. C. Hronského :
Tri múdre kozliatka. Čítali sme denne 10 minút. Začala som ja ako
vyučujúca a potom dostal priestor niektorý z vyspelejších čitateľov.
Jeden žiak bol teda „čítajúci " a ostatných 23 bolo „počúvajúcich ".
Potom sme si túto hru zopakovali „naostro" v týždni od 2.4. do
8.4.2003, kedy sme do čítania zapojili aj rodičov, starých rodičov a
starších súrodencov. Tí sa stali čítajúcimi a ich ratolesti
poslucháčmi. Bolo to zábavné a zaujímavé. Deti najviac zaujal moment,
kedy som rozdávala p 1 písmene za splnenú úlohu. Toto písmeno dostali
vždy na druhý deň. Veľmi starostlivo som si „strážila poradie písmen",
aby boli čo najviac pomiešané. Úlohou žiakov bolo posledný - teda 7.
deň poskladať z písmen slovo a nalepiť ho do hracieho plánika. Výborné
pocity vyjadrili aj rodičia, ktorí sa spočiatku trocha „zdráhali", ale
nakoniec nalieha-ním detí súhlasili a zapojili sa do čítania. Priznali
sa, že spočiatku mali trému nahlas čítať pred svojím synom či dcérou.
Ale napokon sa tešili, že si opäť mohli zaspomínať na svoje „detské"
časy a stráviť so svojou ratolesťou pekné chvíle pri knihe plné
radosti, šťastia a zábavy.
Mgr. Jana Mičudová a žiaci 4.C ZŠ akad. J. Hronca v Rožňave
hore
Čítam pekne výslovne,
všetky hlásky spisovne.
Čítam rýchlo nahlas,
prekričím aj rozhlas.
Lucka Kašková, 2. tr., Lúčky
hore
Táto súťaž sa mi veľmi páčila. Veľmi sme sa pri nej
zabavili. Mohli sme vyfarbovať, rozmýšľať. Aj knižka bola veľmi
zaujímavá a pekná. Nemohli sme sa dočkať, čo nám vznikne z písmeniek.
Vyšlo nám slovo ČÍTANIE. Bola to veľmi zaujímavá a skvelá hra. Ďakujeme
Vám. Dúfame, že knižku Smelý zajko si dočítame, ale môžeme si ju
požičať aj v knižnici. Táto hra bola zaujímavá, aj hodiny čítania boli
o to zaujímavejšie. Tešíme sa na podobnú hru aj o rok.
Štvrtáci, ZŠ, Kátlovce
hore
Pri príležitosti Týždňa hlasného čítania sme v našej MŠ
usporiadali dve vydarené podujatia. 3. apríla nás navštívili žiaci 2.
roč. ZŠ a čítali svojim mladším kamarátom z kníh, ktoré si priniesli.
Na záver zahrali deťom MŠ scénku o ježkoch. Začiatkom apríla sme mali
rodičovské združenie, na ktorom sme sa zoznámili s hrou a pravidlami
súťaže S knihou za múdrosťou sveta. Rodičia aj deti mali z hry radosť a
vyjadrovali sa o akcii pochvalne. Našim cieľom je, aby sa deti stali aj
do budúcnosti priateľmi kníh a mali z nich radosť, keď po nich siahnu.
Deti, rodičia a učiteľky MŠ Školská, Lehota pod Vtáčnikom
hore
Rada čítam rozprávky,
z knižočky aj z čítanky.
Veľkú radosť z toho mám,
s knižkou nikto nie je sám!
Michalka Milanová, 2.tr., Lúčky
hore
Do Týždňa hlasného čítania sme sa zapojili po prvý raz.
Hneď po prečítaní o akcii v NOTESe sme boli s touto myšlienkou nadšení.
Zaujalo nás zameranie - ukázať deťom cestu k celoživotnému vzdelávaniu
a spolupráca učiteľ, rodič, dieťa. Spoluprácu, bližší kontakt a väčšiu
dôvernosť si cenili i rodičia detí 1. st., ktorí svojim deťom pomáhali
zdolávať úlohy k Hore Múdrosti. Bolo zaujímavé, keď pani riaditeľka
Mgr. G. Kusá, pani zástupkyňa Mgr. G. Paulďurová, kolega , kolegyne,
pán školník, pani ekonómky a samozrejme žiaci sa zapojili do aktivity
„Polož všetko a čítaj". V pondelok 6. apríla 2003 ovládlo čítanie na 15
minút celú našu ZŠ. Nasledovala výmena pocitov, postrehov, názorov na
prečítané… Atmosféra bola veľmi pozitívna a obohacujúca. Ďakujeme Vám
za originálny nápad, možnosť zúčastniť sa tejto akcie a precítiť
príjemne strávené chvíle s knihou v kruhu blízkych ľudí.
Mgr. A. Hanusová, ZŠ - Diviaky nad Nitricou
hore
Kniha je môj kamarát, čítavam ju veľmi rád.
Každý večer pred spaním s jednou z nich sa zoznámim.
Vždy, keď čítam detektívku, skrývam hlavu pod prikrývku.
Najradšej však veľmi mám, keď mi otec číta sám.
Peťko Zachar, 2.tr., Lúčky
hore
V prvých ročníkoch čítali pani učiteľky deťom z knihy
Slovenské rozprávky. Po rozhovore o prečítanom si deti s radosťou
vyfarbovali časť hracieho plánu. V 1.B vyfarbovali i zväčšený hrací
plán a vytvorili pekné ilustrované leporelá o prečítaných rozprávkach.
V tretích ročníkoch si taktiež vytvorili zväčšený hrací plán, do
ktorého zapisovali zaujímavé údaje o čítaní v každom dni. V 3.B čítali
knihu od D. Heviera: „Krajina Akord", ktorá deti nielen pobavila, ale i
poučila. Čítanie tejto knihy bolo spojené s protidrogovou výchovou.
Okrem žiakov a učiteľov boli do tejto akcie zapojení aj rodičia, starí
rodičia a starší súrodenci, ktorí deťom čítali cez víkend. Čítanie bolo
pre deti veľmi podnetným zážitkom. Z reakcie rodičov je zrejmé, že i do
rodín sa touto hrou vniesla príjemná nálada a deti tak mohli spolu so
svojou rodinou stráviť pokojné chvíle nad peknou knihou.
Mgr. M. Vašková, ZŠ sv. Rodiny, Gercenova, Bratislava
hore
So žiakmi sme navštívili knižnicu, v triedach zriadili
čitateľské kútiky s knihami a časopismi. Tie si deti čítali počas
prestávok (menej behali po triede), alebo si ich požičiavali domov.
Celá akcia zameraná na zvýšenie záujmu o čítanie vyvrcholila v Týždni
hlasného čítania začiatkom apríla. Na začiatku vyučovania sme si
posadali na koberec a pri svetle sviečky sme si čítali rozprávky od
nášho „kráľa rozprávok" P. Dobšinského. Doma deťom zase čítali rodičia,
či starší súrodenci. O prečítaných knihách sme si potom ešte ďalší
týždeň rozprávali v 5 minútových vstupoch.
Z. Zajacová, ZŠ Myslavská, Košice
hore
Čítam pekne pomaly,
všetko sa mi podarí.
Prečítam si ešte raz,
z novej knižky plnej krás.
Chcem si čítať zas a znova,
už čítanka na mňa volá.
Simonka Drusková, 2.tr., Lúčky
hore
Píšem vám za našu triedu 5.A v ZŠ Spišský Hrušov.
Čítanie s nami robila triedna učiteľka Zuzana Petrášová, čítali sme
spolu knižku - Zuzanka. Ako prvá začala čítať triedna učiteľka, potom
sme sa pri čítaní striedali my všetci. Po prečítaní úryvku sme vždy
zostali v triede a kreslili svoje príbehy. Keď bola škola zatvorená,
stretávali sme sa u mňa doma. Dúfame, že sa do tohto týždňa hlasného
čítania budeme môcť zapojiť aj v budúcom školskom roku.
J. Kočišová, žiačka 5.A, ZŠ Spišský Hrušov
hore
Rada čítam pekné knižky,
sú v nich víly, strigy, myšky.
Čítať knižku je pre mňa hračka,
pretože som dobrá žiačka.
Romanka Bobčeková, 2.tr., Lúčky
hore
Keďže ma spolupráca so Zdužením Orava v mnohom
obohacuje a motivuje, s radosťou som prezentovala Týždeň hlasného
čítania deťom a ich rodičom. Deti, ktoré sa do hry zapojili, boli
nadšené a mali veľkú radosť z rozprávok, ktoré im čítali rodičia. U
mnohých sa zvýšil záujem o čítanie, o rozprávky, o vzťah ku knihe. S
deťmi 3.B a rodičmi som prežila aj krásne, netradičné rodičovské
stretnutia s názvom Čítajme deťom. Deti spolu s rodičmi vyhotovili
nádherné leporelo (rozprávka P. Dobšinského: Janko Hraško), ktoré máme
v triede a ktoré nám pripomína chvíle strávené spolu. Atmosféra bola
vynikajúca a vzájomne sme sa nakazili chuťou čítať rozprávky a
objavovať rozprávkový svet. Pevne verím, že budúci rok sa s radosťou a
chuťou do Týždňa hlasného čítania zapojí omnoho viac detí a rodičov.
Chcem sa Vám poďakovať za aktivity, ktoré vyvíjate pre zlepšenie
edukačného procesu. Je to pre mňa veľká motivácia využívať nové
stratégie v praxi, a tak obohacovať nielen deti, ale aj seba.
tr. uč. L. Pillarová,3.B, ZŠ, Svätý Jur
hore
Ja som dievča túlavé,
na celý svet zvedavé.
Preto rada čítam knižky,
od deduška a babičky.
Lenka Kojšová, 2.tr., Lúčky
hore
Aj v tomto školskom roku sa do Týždňa hlasného čítania
zapojili žiaci ŠKD. Knihy na čítanie sme sa snažili vybrať podľa záujmu
žiakov, primeranosti veku, podľa učiva a, samozrejme, obdobia, v ktorom
táto akcia prebiehala. Najobľúbenejšími autorkami hlasného čítania boli
M. R. - Martáková a jej kniha: Prvý a druhý venček, E. Čepčeková:
Slniečko na motúze, Ľ. Podjavorinská: Čin-Čin, kniha anglických
rozprávok: Tulipánová kolíska. S ohlasom sa Týždeň hlasného čítania
stretol aj u rodičov. Žiaci sa svedomite venovali hlasnému čítaniu aj
počas soboty a nedele, spoločne prečítali rôzne rozprávky a výsledkom
boli krásne ilustrácie.
A. Komorová, v. vych. ŠKD, ZŠ sv. Rodiny, Gercenova, Bratislava
hore
Kniha je môj kamarát veľký,
beriem si ju do postieľky.
Kým mi spánok zavrie očká,
poteší ma krásna rozprávočka.
Anetka Durdíková, 2.tr., Lúčky
hore
Z najoriginálnejších nápadov zrealizovaných na prvom
stupni chceme spomenúť nasledovné: 1. Druháci navštívili MŠ, ktorú
predtým väčšina navštevovala a čítali predškolákom aj menším deťom. Pre
škôlkarov to bola novinka, lebo väčšinou im čítajú pani učiteľky a
druháci sa zasa predviedli svojím bývalým učiteľkám. 2.Tretiaci hrali
prvákom divadielko. Prváci prišli do tretiackej triedy, kde mali
pripravenú "divadelnú sálu" a mali možnosť prežiť príbeh od Ľ.
Podjavorinskej: Pytačky. 3. Deti mohli počas celého týždňa chodiť do
školy v kostýmoch svojich knižných hrdinov. Cez vyučovanie aj počas
prestávok sa deti rozprávali o týchto hrdinoch a svojim kostýmom ich
ešte viac priblížili ostatným. Na druhom stupni sa tešili obľube zasa
tieto akcie: 1. Kniha pre mladšieho súrodenca, čítanie na dobrú noc
(každý žiak napíše príbeh, ilustruje ho, príbehy sa zoradia a zviažu).
2. Nakresli a prečítaj svoj príbeh. 3. Pokračuj v príbehu (jeden žiak
začne písať, ďalší pokračuje a postupne dotvárajú príbeh). 4. Zahraj sa
na spisovateľa - vytvor vlastnú knihu. 5. Z rozprávky do rozprávky -
popletený príbeh. 6. Obrázkové čítanie - úryvky textu nahraď obrázkami.
Mgr. Eva Houštecká a kol. pedagógov ZŠ A. Hlinku, Čadca
hore
Naším cieľom bolo priblížiť knihu ako nosiča
nestarnúcej techniky čítania, upozorniť na jej možnosť opätovného
použitia aj po rokoch, keď iné nosiče už medzitým zastarali
(gramofónové platne, magnetofónové pásky a pod.)
Mgr. Ivana Jurgová, 3. A trieda, ZŠ A. Hlinku, Čadca
hore
Chcem sa podeliť o radosť, ktorú som so svojimi žiakmi
pri čítaní prežila. Najprv by som nás predstavila. Sme súčasťou
najväčšej ZŠ v okrese Rožňava. V triede je 23 žiakov, 15 chlapcov a 8
dievčat. Väčšina žiakov prišla z málo podnetného rodinného prostredia,
neúplných alebo zmiešaných rodín. Mnohí majú nezamestnaných aj oboch
rodičov. Naša trieda je zaujímavá aj tým, že deviati žiaci navštevujú
špeciálneho pedagóga, máme mentálne postihnutého žiaka, dyslektikov a
dysgrafikov. Práve preto veľmi veľa času venujeme spoločnému
mimočítankovému čítaniu a rôznym aktivitám spojených s čítaním. Mnoho
nápadov nájdem práve v NOTESe. Súťaž S knihou za múdrosťou sveta tak
prirodzene zapadla do našich činností. Podarilo sa nám nadchnúť nielen
deti, ale aj rodičov. Postupovali sme takto: O Týždni hlasného čítania
sme informovali osobitným listom pre rodičov, ktorý bol zakončený
prosbou detí, aby im čítali a súčasťou listu bola návratka, kde sa
dospelí zaviazali, že budú svojim deťom čítať. 2. apríla sme sa stretli
na spoločnom rodičovskom združení (deti spolu s rodičmi) a venovali sme
sa hlasnému čítaniu. Triedna schôdzka mala 2 časti. V prvej časti som
sa ako triedna učiteľka venovala rodičom s cieľom upozorniť na potrebu
čítania, hlasného čítania a spoločného hlasného čítania. Paralelne so
mnou sa pani vychovávateľka venovala žiakom: žiaci predstavovali svoje
knihy, ktoré si vybrali na spoločné čítanie s dospelými. (Máme vhodné
vybavenie triedy - je rozdelená na dve časti sklenenou stenou, takže
sme sa navzájom videli.)
V druhej časti stretnutia sme rodičom spolu s deťmi predviedli ukážku
spoločného čítania. Využili sme článok z čítanky: "Ako sa vranka Danka
stala redaktorkou". Predstavili sme žiakom knihu, spisovateľa,
ilustrátora aj vydavateľstvo (zabezpečili sme si dostatok kníh, takže
žiaci mali možnosť sa s knihou skutočne zoznámiť). Úvodný článok
reprodukovali deti postupne (doniesli aj plyšovú hračku "vranku
Danku"), spomenuli sme si hlavné postavy a rekvizity, ktoré redaktor
pri práci potrebuje (s ukážkami). Žiaci mali možnosť aj sami povedať
svoj názor na článok, respektíve predviesť, ako napríklad redaktor Jožo
skákal od bolesti a cmúľal si palec, ako telefonoval naraz s 2
telefónmi, či ako Danka zvírila prach, alebo sa podpisovala. Druhú
kapitolu z knihy žiakom prečítala pani vychovávateľka. Žiaci sedeli
okolo nej na koberci ako okolo vlastnej mamičky a mali skutočný zážitok
z precíteného čítania. Dokázala nám to najmä krátka diskusia po
prečítaní. Deťom bolo príjemne a veselo, opakovali si repliky Danky
Vranky a maléry redaktora Joža i šéfredaktorov strach. V závere
stretnutia som sa poďakovala rodičom, ale určite najväčším poďakovaním
pre nich boli ich šťastné deti. Sľúbili, že zo spoločného čítania si vo
svojich rodinách urobia ozajstný sviatok. Som presvedčená, že to naozaj
tak aj bolo, pretože deti v našej triede celý týždeň nerozprávali o
ničom inom, iba o knihe, ktorú práve čítajú. Nosili ju so sebou aj do
školy. Som však presvedčená aj o tom, že viacerí rodičia čítali svojim
deťom prvýkrát po veľmi, veľmi dlhom čase.
Cecília Dorčáková, ZŠ ak. Jura Hronca, Rožňava
hore
Počas tohto týždňa sme uskutočnili s mojimi
"knihomoľmi" ešte jednu zaujímavú akciu v našej žiackej knižnici. Bola
to výstava najčítanejších a nových kníh spojená s hlasovaním o
najobľúbenejšiu knihu. Zúčastnilo sa jej 348 žiakov školy. Hneď
pribudlo aj veľa nových členov a "naj" knihou sa stali všetky
harrypotterovky.
Mgr. Tamara Simoníková a žiaci 2.B, ZŠ, Prešov
hore
Milé Združenie Orava, áno, srdečne vás pozdravuje 3.E
trieda zo ZŠ Bystrická cesta, Ružomberok. Prečo vás zdravíme? Lebo sme
mohli čítať, maľovať, počúvať a rozprávať sa o zaujímavých knihách.
Veľmi sa nám páčila úloha na tretí deň, tú sme si urobili s pani
učiteľkou a veľmi sme sa zabávali na čítaní našich príbehov: Ktorou
rozprávkovou bytosťou by sme chceli byť. Spoločne sme vytvorili knihu
našich rozprávkových hrdinov, našich príbehov a našich herných plánov.
Nám, rodičom i pani učiteľkám sa takáto hra veľmi páčila. Pozdravujú
vás a tešia sa zase o rok na Týždeň hlasného čítania pani učiteľky
Evka Hariňová, Števka Kmeťová a žiaci 3.E, ZŠ, Ružomberok
hore
Sme žiaci 1. a 3. ročníka ZŠ a MŠ v Liptovskej Kokave.
Učíme sa v jednej spojenej triede a čítanie sa stalo naším koníčkom aj
vďaka čitateľským dielňam, na ktoré sa vždy tešíme. Máme ich pravidelne
2x mesačne. Naučili sme sa, že keď začneme čítať knihu, musíme si
všimnúť autora, jej názov, ilustrátora aj vydavateľstvo. Hrávame sa
hru: "Kto vie najlepšie predať knihu". Vtedy musíme zaujímavo
porozprávať o knihe, ktorú sme už doma prečítali. Vždy prezentujú dvaja
žiaci. Ostatní počúvajú a potom sa rozhodnú, ktorú knihu by si kúpili.
Súťažiaci môžu svoju knihu prezentovať aj svojou vlastnou ilustráciou -
tzv. projektom. Ak dvaja alebo traja žiaci z triedy prečítajú tú istú
knihu, môžu urobiť projekt spoločne. Úlohou projektu je, aby jednoduché
kresby vyjadrili následnosť deja a aby boli jednotlivé ilustrácie
stručne okomentované. Žiaci, ktorí práve neprezentujú, kladú žiakom
otázky týkajúce sa knihy, ako napr.: Kto je hlavným hrdinom? Kde sa
odohráva príbeh? a pod. Náš prvý projekt sme robili s pani učiteľkou
Mgr. Máriou Díkovou. Bola to kniha od Márie Ďuríčkovej: O Guľkovi
Bombuľkovi.
Žiaci 1. a 3. ročníka ZŠ a MŠ, Lipt. Kokava
hore
Vybrali sme si knihu "Dobrodružstvá vranky Danky" a aj
keď sme si ju za týždeň nestihli prečítať, pokračujeme v jej čítaní
ďalej, pretože sa nám veľmi páči. Úlohy z herného plánu sme riešili do
našich vlastných zošitov, tak vám posielame naše kresby.
Žiaci 3.A a tr. učiteľka Mgr. Marta Oslovičová, ZŠ Komenského, Lipany
hore
Do projektu hlasného čítania sa v tomto roku zapojila
celá naša škola začínajúc pani riaditeľkou, cez všetkých žiakov a
vyučujúcich, až po pána školníka. Na dohodnutý signál v školskom
rozhlase a výzvu "Polož všetko a čítaj" sa naša škola premenila na
jednu veľkú knižnicu, v ktorej počas desiatich minút bolo počuť aj tú
celkom malinkú mušku. Keďže nikto nevedel, kedy signál zaznie, celý
týždeň sme mali poruke rozčítané knižky. Páčilo sa to veľkým i malým, i
pani učiteľkám. Ďalšou aktivitou bol prieskum obľúbených kníh. V
rebríčku najobľúbenejších kníh sa stal suverénnym víťazom Harry Potter
od J.K. Rowlingovej. Prečítalo ho 61 žiakov. S knihou za múdrosťou
sveta sa vybrali všetci naši žiaci 1. - 4. ročníka. Pani učiteľka Danka
Facunová, autorka hracieho plániku, vie ako osloviť deti. Tie sa
predbiehali v čítaní a maľovaní a čo nás potešilo najviac, strhli aj
svojich rodičov, aby im doma nahlas čítali. Starší žiaci zasa
vypracovali umelecky to čo prečítali a v komikse zhrnuli, čo ich z
knihy najviac oslovilo. Bol to pekný týždeň. V rozčítaných knihách
prichádzajú deti na poslednú stránku a veríme, že siahnu po nových. Veď
s týmito poslednými knihami nám bolo tak fajn…
Mgr. Želmíra Palková, ZŠ M. Hattalu, Dolný Kubín
hore
Ďakujeme za peknú súťaž,
Do ktorej sme sa radi zapojili,
S radosťou sme úlohy plnili
A pekné knižky čítali.
Radi by sme vyhrali!
Prečítali sme veľa pekných kníh,
Dozvedeli sme sa rôzne veci z nich.
S rodičmi sme strávili pekné chvíle,
Boli to dni naozaj veľmi milé.
Žiaci 2. a 4. ročníka, ZŠ, Malá Čausa
hore
V uplynulých dňoch som spolu s dcérou Silviou čítal
knihu Chlapec s čajkou. Čas, ktorý som venoval tejto činnosti,
nepovažujem za stratený. Som rád, že v tejto tak uponáhľanej dobe som
spolu s dcérou prežil príjemné chvíle. Túto pohodu mi umocňovala dcéra
svojou pozornosťou a intenzívnym prežívaním príbehu.
Viliam Gerčák, otec, Trstená
hore
Milí priatelia, ďakujeme vám, že ste pre nás, žiakov,
vymysleli akciu Týždeň hlasného čítania. Našou prvou myšlienkou bolo:
"Hurá, nebudeme sa učiť, iba čítať!" Ale neskôr sme pochopili (Aháá!)
zmysel tejto akcie. (Už mi to došlo!) Vybrali sme si knihu Petra
Glocku: Ja sa prázdnin nebojím.
Žiaci 7.B triedy, ZŠ, Kežmarská, Košice
hore
Naša pani učiteľka navrhla (máva aj dobré nápady), že
si o psíkovi nebudeme len čítať, ale prečítané spojíme aj so skutočným.
A tak mohli našu školu navštíviť ozajstní psíkovia. Naozaj - neklameme!
Naša spolužiačka Zuzka priniesla svojho psíka, volal sa Dasty. Aj Tomáš
prekvapil! Poprosil ocka a ten priniesol až troch psíkov. Škoda, že
nemohli prísť aj do našej triedy, ale iba na školské ihrisko. Aj tak to
bola paráda! Hotová "psia" škola. Tomu hovoríme škola hrou. Čítame -
učíme sa - hráme sa.
Žiaci 5. A triedy, ZŠ, Kežmarská, Košice
hore
V triede máme zavedený čitateľský denník a nápad
obohatiť čítanie s rodičmi som uvítala ako príjemnú obmenu, doplnenie
činností. Hneď v úvode sme zažili humornú situáciu. Napriek presným
písomným inštrukciám ku hre prišlo niekoľko detí prvý deň do školy v
pomykove. Ich rodičom, zrejme zaskočeným neobvyklosťou myšlienky, bolo
nejasné, kto má vlastne čítať nahlas a tak presvedčili k zdokonaľovaniu
čitateľských zručností predsa len svoje 9-10 ročné ratolesti. V dnešnom
zmedializovanom svete akoby bolo neprirodzeným, ak dospelý číta
školopovinnému dieťaťu. Myslím, že v spomínanom týždni sme nepovýšili
len samotné čítanie, ale aj to vzácne a blízke, čo môže vzniknúť medzi
rodičom a dieťaťom počas čítania. Čítanie malo inú chuť, podobu a
význam. Po každej splnenej úlohe sme vymaľovali časť z hracieho plánu,
na magnetickú tabuľu pripli pod rúškom skrývaného tajomstva ďalšie
písmenko z tajničky a postupne zdolávali Horu Múdrosti. Tešíme sa znova
o rok, ale medzitým určite siahneme po nejednej knihe. Ďakujem rodičom,
že mi pomohli zrealizovať myšlienku a vzorne plnili "domácu úlohu". A
odmena pre mňa? Zborové tretiacke: "HURÁ, MÁME ČÍTANIE!"
Mgr. Oľga Pacholská, ZŠ, Gelnica
hore
Združenie Orava pre demokraciu vo vzdelávaní
za spoluprácu a podporu Týždňa hlasného čítania
srdečne ďakuje
spoločnostiam
Omnipublic s.r.o.
Coca-Cola Beverages Slovensko
Kraft Foods Slovakia, a.s., XPS, a.s., SunSoft, s.r.o.
SPN-Mladé letá s.r.o., IKAR a.s., Slovenský spisovateľ a.s., Artforum s.r.o.,
a individuálnym darcom:
Dr. Kurt Meredith, Prof. Ján Pišút, Prof. Martin Huba, Dr. Pavol Pánik, Dana Cipárová, Dr. Alena Matijeková
|